Studi Literatur: Menceritakan Kembali sebagai Metode Penguatan Kemampuan Bahasa Indonesia pada Anak Usia Dini

Authors

  • Nabila Husna Simatupang Universitas Negeri Medan
  • Shahira Afini Azzahra Universitas Negeri Medan
  • Fanny Zaskia Ramadhani Universitas Negeri Medan

Keywords:

Early Childhood, Language Skills, Listening, Retelling, Speaking

Abstract

Improving Indonesian language skills in early childhood is very important to form good communication skills in the future. One effective method to support children's language development is the retelling method. This study aims to examine the application of the retelling method as a strategy to strengthen Indonesian language skills in early childhood, especially in the aspects of speaking and listening. The method used in this research is a literature study with a qualitative descriptive approach. The results showed that the retelling method can improve children's speaking and listening skills and enrich their vocabulary. In addition, this method also deepens children's understanding of the reading text they hear. It is recommended that this method be applied regularly by educators and parents to support Indonesian language development in early childhood.

References

Ariyanti, S. (2014). Pengaruh Metode Retelling dalam Pengajaran Bahasa Inggris terhadap Kemampuan Berbicara Siswa. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 5(2), 123-135.

Bahri, S. (2015). Perbedaan Bahasa Rumah dan Bahasa Sekolah dalam Pengajaran Bahasa Indonesia pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 45-56.

Brown, H. D., & Cambourne, B. (1987). Principles of Language Learning and Teaching. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.

Harris, R. (2008). Perkembangan Bahasa dan Keterampilan Mendengarkan Anak. Jurnal Psikologi Pendidikan, 4(3), 78-89.

Morrow, L. M. (2005). Literacy Development in the Early Years: Helping Children Read and Write. Boston: Allyn & Bacon.

Priyono, D. (2018). Peningkatan Keterampilan Mendengarkan dan Berbicara Anak Usia Dini Melalui Metode Menceritakan Kembali. Jurnal Pendidikan Dasar, 9(1), 112-125.

Rahmawati, R. (2020). Pengaruh Metode Retelling terhadap Kepercayaan Diri Anak dalam Berbicara di Depan Umum. Jurnal Psikologi Pendidikan Anak, 7(2), 98-110.

Santosa, M. (2013). Pengembangan Kemampuan Bahasa Anak Usia Dini dengan Menggunakan Metode Menceritakan Kembali. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 56-67.

Suhartono, T. (2015). Efektivitas Metode Menceritakan Kembali dalam Meningkatkan Pemahaman Teks Bacaan pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 10(2), 34-45.

Tarigan, H. G. (2008). Pengajaran Bahasa: Berbicara, Membaca, Menulis, dan Mendengarkan. Bandung: Angkasa.

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Cambridge, MA: Harvard University Press

Downloads

Published

2025-03-24

How to Cite

Simatupang, N. H., Shahira Afini Azzahra, & Fanny Zaskia Ramadhani. (2025). Studi Literatur: Menceritakan Kembali sebagai Metode Penguatan Kemampuan Bahasa Indonesia pada Anak Usia Dini. Karawo : Journal of Community Service (KJCS), 3(1), 01–08. Retrieved from https://journal.unisan.ac.id/index.php/Karawo/article/view/115