Sosialisasi Personal Branding sebagai Strategi Pembentukan Identitas Positif Generasi Z Pada Lingkungan SMA Negeri 4 Siak Hulu

Authors

  • Saddam Muhdi Universitas Abdurrab
  • May Valzon Universitas Abdurrab
  • Mukhammad Fathkhur Rozaq Universitas Abdurrab
  • Amelia Elvarani Universitas Abdurrab
  • Arzi Putra Persada Universitas Abdurrab
  • Dinda Lestari Universitas Abdurrab
  • Dheana Salsabiela Eddya Universitas Abdurrab
  • Laila Indah Fitriya Universitas Abdurrab
  • Muga Hapdy Daulay Universitas Abdurrab
  • Prista Indria Nawang Wulan Universitas Abdurrab
  • Raja Alya Zahra Universitas Abdurrab
  • Ummi Azizah Nasution Universitas Abdurrab
  • Widya Ade Putri Sinaga Universitas Abdurrab

Keywords:

Generation Z, High school students, Personal branding, Positive identity, Socialization

Abstract

This community service activity through the Real Work Lecture (KKN) program aims to increase students' understanding and awareness of the importance of personal branding as a strategy for forming a positive identity for Generation Z. The socialization was held on August 28, 2025, at SMA Negeri 4 Siak Hulu, Teratak Buluh Village, targeting 12th grade students. The methods used were face-to-face counseling through PowerPoint presentations, interactive discussions, and evaluations in the form of pre-tests and post-tests to measure the level of understanding before and after the material was delivered. The results of the activity showed a significant increase in the average student understanding score, from 14.70 on the pre-test to 22.55 on the post-test, with a difference of 7.85 points. A paired t-test also showed a significant difference (p < 0.001), confirming that personal branding socialization is effective in improving student understanding. Thus, this activity not only adds to students' knowledge but also provides them with practical skills in building a positive self-identity, increasing their self-confidence, and preparing them to face the challenges of education and work in the digital age.

References

Andini, R. (2023). Pendidikan karakter dan personal branding pada generasi Z. Jurnal Pendidikan Karakter, 12(1), 45–56.

Firmansyah, A. (2024). Strategi pembelajaran berbasis praktik dalam meningkatkan soft skill siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan, 9(2), 77–89. https://doi.org/10.24815/jimps.v9i2.30440

Hasanah, U. (2023). Efektivitas evaluasi pretest-posttest dalam kegiatan penyuluhan pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Evaluasi, 14(3), 120–131.

Hidayat, M. (2022). Penguatan personal branding melalui kegiatan workshop siswa SMA. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(2), 98–105.

Lestari, D. (2022). Personal branding dan kesiapan menghadapi dunia kerja pada siswa SMA. Jurnal Psikologi Terapan, 10(1), 33–41.

Mulyani, S. (2022). Penggunaan media presentasi interaktif dalam meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Teknologi Pendidikan, 7(3), 201–210. https://doi.org/10.52208/embrio.v7i2.398

Nurhaliza, A. (2023). Generasi Z dan personal branding di era digital. Jurnal Komunikasi Digital, 8(2), 66–74. https://doi.org/10.59024/bhinneka.v2i3.839

Pratama, R. (2022). Peran personal branding dalam pembentukan identitas diri remaja. Jurnal Ilmu Sosial, 15(2), 88–97.

Putra, A. P. (2022). Personal branding sebagai modal sosial bagi siswa SMA dalam persiapan karier. Jurnal Psikologi Pendidikan, 14(1), 75–84. https://doi.org/10.55606/khatulistiwa.v1i2.1324

Rahayu, N. (2023). Studi kasus penerapan personal branding pada siswa SMA di perkotaan. Jurnal Pendidikan Sosial, 6(4), 145–153.

Ramadhan, T. (2023). Efektivitas penyuluhan berbasis tatap muka dalam meningkatkan pengetahuan siswa SMA. Jurnal Pendidikan Karakter, 11(2), 101–110.

Sari, P. (2021). Personal branding dan tantangan generasi Z di media sosial. Jurnal Komunikasi Massa, 13(2), 55–64.

Sutanto, B. (2022). Metode diskusi dalam meningkatkan pemahaman siswa pada materi pengembangan diri. Jurnal Inovasi Pendidikan, 8(1), 22–31.

Wulandari, F. (2024). Hubungan antara pendidikan karakter dan pembentukan identitas digital generasi Z. Jurnal Sosial Humaniora, 18(1), 55–67.

Yuliani, T. (2023). Pendidikan karakter di era digital: Tantangan dan strategi untuk generasi Z. Jurnal Pendidikan Karakter, 12(2), 89–98.

Downloads

Published

2025-10-02

How to Cite

Saddam Muhdi, May Valzon, Mukhammad Fathkhur Rozaq, Amelia Elvarani, Arzi Putra Persada, Dinda Lestari, … Widya Ade Putri Sinaga. (2025). Sosialisasi Personal Branding sebagai Strategi Pembentukan Identitas Positif Generasi Z Pada Lingkungan SMA Negeri 4 Siak Hulu. Karawo : Journal of Community Service (KJCS), 3(2), 01–08. Retrieved from https://journal.unisan.ac.id/index.php/Karawo/article/view/139